čtvrtek 20. listopadu 2014

Pár slov k tracklistu nového alba Trabandu Vlnobeat

Včera jsem po dlouhém čekání a pídění konečně na internetu narazil na seznam písniček z nového alba Trabandu Vlnobeat (v tomto článku). Album vyjde snad již příští týden a něco kloudného o něm budu moci napsat až pak, přesto tuto chvíli využiju k sepsání textu mého oblíbeného žánru „pár slov k tracklistu“. Podobně jsem psal už o Domasa a o albu Neslýchané!.

Tentokrát žel můj článek nemůže přinést nic moc objevného, což možná i souvisí s tím, že jsem tento rok slyšel Traband naživo pouze na festivalech Otevřeno Jimramov a Křídla v srpnu a v září; něco na toto téma jsem poznamenal už v článku o setu v Jimramově, budu se tedy navíc dost opakovat.

Vlnobeat přináší 14 nových (tj. „nikdy nevydaných“) písní:
1. Pokaždé když přicházíš
2. Kabát ´66
3. Trofeje
4. Mluv se mnou, miláčku
5. Nepoužitelnej
6. Do ticha
7. Tenhleten den
8. Píseň písní
9. Úhel pohledu
10. Písmem klínovým
11. Moje kočka mňoukala
12. Rádiohit
13. Vidím tě
14. Ta radost!

Pokud se nepletu, dosud vůbec neznám pět písní, tj. zhruba třetinu alba (Trofeje, Píseň písní, Písmem klínovým, Rádiohit, Ta radost!). Protože, jak jsem již psal, jsem poslední dobou koncerty Trabandu bohužel zanedbával, je otázkou, jestli tyto písničky Trabandi na koncertech hráli nebo jestli jsou novinkou pro všechny fanoušky. K tomu můžu ještě přidat Vidím tě, kterou znám jen jako singl na Soundcloudu Indies Scope, vydavatele alba Vlnobeat, na živo jsem ji také ještě neslyšel.

Nejstarší písní na albu je, zdá se, hit Do ticha, který mám na nahrávce z koncertu z dubna 2000 (nahrávka je ke stažení na webu Evangelického Traband Funclubu). Velkým milovníkem této písně je trabandofil zvaný Joudínek, který má nyní na směrování Trabandu i nějaký vliv, je možné, že se za píseň přimluvil. Každopádně ji Traband v poslední době hraje na koncertech podstatně častěji než dříve a vydání na tomto albu jsem očekával a jsem rád, že jsem se dočkal.

Kabát ´66 jsem poprvé a do letošního Jimramova naposled slyšel 22. srpna 2010, když Jarda vystupoval sólově. Spolu s touto písní zahrál i další neznámé a od té doby neslyšené: Starej saxofon a Černá a bílá, které asi zapadly. Třeba se někdy dokopu k tomu dát na Youtube záznam tohoto Jardova sólového vystoupení.

Úhel pohledu jsem poprvé slyšel 6. prosince 2012 v brněnském Metru. Jako host v této písničce vystoupil frontman skupiny Poletíme? Rudolf Brančovský a já to bral jako takovou legrácku, raritu. To, že to teď hraje Traband sám a písnička dokonce vychází na albu, mě trochu překvapilo. Nikoli však nepříjemně.

Další dvě nové písničky, Pokaždé když přicházíš a Moje kočka mňoukala, znám od koncertu 7. června 2013 v Kuřimi. Zatímco Pokaždé když přicházíš jsem od té doby slyšel na všech třech koncertech Trabandu, kde jsem byl (i když v Hlinsku 6. září 2013 jen během zvukovky), písničku Moje kočka mňoukala jsem od té doby neslyšel a byl jsem zvědav, jestli se na album dostane.

No a poslední dvě až tři písničky (Mluv se mnou, miláčku a Tenhleten den s drobnou citací songu Jsme tady jen na chvíli od Otcových dětí a snad i s citací melodie hitu Marty Kubišové Tak dej se k nám a projdem svět) znám až od letošního Jimramova. Třetí pro mě dosud neznámá písnička, kterou letos Traband na Jimramově zahrál, Divoká stvoření, by se mohla na albu skrývat pod jménem Nepoužitelnej. A co se skrývá pod jménem Ta radost!? Další písnička nebo jen nějaká variace na Tenhleten den? Moudřejší budu až budu mít album v ruce, což bude brzy.

2 komentáře:

  1. řekl bych, že Tenhleten den je především parafrází slavného gospelu Oh Happy Day
    Kolib

    OdpovědětVymazat