středa 18. září 2013

Poletíme? - rekapitulace písniček

Někdy v těchto dnech začínají Poletíme? nahrávat své v pořadí již čtvrté album Turbošansón. Fanoušci již možná spekulují, jaké hity nás na albu čekají, a tak pojďme krátce zavzpomínat a zapátrat v archivech a trošku si zrekapitulovat písničky, které nám tahle parta samozřejmě v čele s tvůrcem Rudolfem za těch šest let, co nás zhruba dělí od jejich prvního koncertu, stihla nadělit.

Oficiálně vydaných písniček na třech řadových deskách je 41 (15+12+15, Když dva se opijí vyšla dvakrát). Dalšími oficiálně vydanými jsou dětské písničky Drápy a Bubák z kolekcí sponzorovaných zábavním parkem Bongo.



Pak tu ještě máme dva dá se říci singly (puštěné do světa rovnou s vtipnými klipy) vyjadřující se k aktuálním společenským kauzám Klaus ukradl propisku a Brněnský orloj, z nichž minimálně ten první, vymyšlený a nahraný obdivuhodně rychle, zaznamenal velký úspěch, a tak je video, ve kterém si Rudolf strká do zadku okurku linkováno i z článku Chilský incident Václava Klause na Wikipedii.



Ale teď už se pouštíme (s výjimkou singlu Flašinety, na který dojde později) na pole rarit a bootlegů. V prvním repertoáru Poletíme? byly, pokud nepočítáme později vydané písničky a nějaké písničky převzaté ještě z Veselé Zubaté (Není to jednoduchý či V moři plavou ryby, jak dokazuje např. závěr videa ze „křtu“ prvního alba), písničky Ahoj, Je mi pět let a V noci jsou písničky potišejší. Všechny tři jsou zaznamenané na jednom z prvních koncertů a nahrávka asi šesti písniček z tohoto koncertu visela na webu jakožto první demo začínající kapely. Ahoj dokládá počáteční Rudolfovu fascinaci banjem („Tak řídím si svůj náklaďák, / zpívám o tom, že přijíždí vlak, / jsem tulák, hobou, countryboy, / ahoj, ahoj, ahoj!“), kterou vydatně zúročil na třetím albu Kroskántry. V noci jsou písničky potišejší byl vcelku hit, ale nevešel se na první album, počítalo se s ním zprvu sice na to další, ale časem zapadl. Na Youtube je k nalezení nahrávka z 22. května 2008 z pražského Vagónu.



Mezi prvním a druhým albem, tj. v letech 2008–2009, Poletíme? párkrát hráli vtipnou písničku Troufám si říct, že jsem jinej, kde si mohl každý v publiku dosadit slova do vět jako „Některý holky ... na na na na na / A jiný zase ... na na na na na“. Nevím o žádné nahrávce této písničky. Ve stejné době také na několika koncertech zazněla Žila kdysi dívka, delší vyprávění s kouzelnou pointou, ve které hrál Ondřej na akordeon. Pokud se nepletu, Poletíme? ji hráli i ve Vagóně, kde se snad všechny koncerty nahrávají (a přenášejí online) takže nějaká nahrávka by snad měla existovat.

Pak tu máme dvě úspěšné písně z roku 2011, ale ani ty, jak předpokládám, na novém albu nenajdeme. První z nich, Vyměním všechno co mám jsem poprvé slyšel 11. ledna 2011 (kdy snad měla premiéru a odkud také pochází následující nahrávka), dokonce na píseň vznikl i klip v divácké soutěži. Přesto písničku skupina už nehraje a skvělé hlášky „píchni mě nožem do srdce / ať zjistíme, jestli tam je“ či „přejeď mi sekačkou přes prdel (...) chci důkaz o tom, že jsem“ znají jen ti nejvěrnější fanoušci. Druhou je Černá Hana s parádním refrénem „Je to postrach města Brna / jmenuje se Černá Hana / v sekundě se opije / a přistane ti pěstí rána / nádherná baba, která obří silou mlátí chlapy ...“ a dobrou pointou, snad premiérově hraná na obou koncertech dvojkoncertu v Desertu 20. – 21. září 2011. V obou případech ji Rudolf zazpíval úplně na konci pouze za doprovodu Ondřeje, trochu to vypadalo, že jde o první představení repertoáru samostatného hraní Rudolfa s Ondřejem (jak o tom mluví Rudolf na konci tohoto rozhovoru), k němu došlo ale zatím snad jen dvakrát a Černou Hanu (níže v nahrávce z 21. září 2011) nehrají vůbec.



Tak a teď konečně přicházíme k novějším písničkám, u kterých už je pravděpodobné, že se na novém, napjatě očekávaném albu objeví. Snažil jsem se vyčíslit i pravděpodobnost, ale jsou to hausnumera.

Veverka 70 %
Tuhle moc pěknou písničku jsem poprvé slyšel 4. října 2012 na Musilce, ale asi ji hráli i dříve. Nahrávka níže je z 27. března 2013.

Flašinety 99 %
Flašinety jsem poprvé slyšel na sólovém koncertu Rudolfa s Ondřejem na OpenMicu 5. března 2013. V dubnu pak vyšla jako singl a úspěšný klip. Dokonce i trailer k novému albu je podbarven hudbou z tohoto hitu, takže uvedení na albu je téměř jisté.



Postel 90 %
Tenhle supervtipný příběh pravděpodobně z právě žel rušené pivnice U Poutníka jsem také poprvé slyšel letos 5. března. Následující koncertní nahrávka je z 16. června. Výrazným plusem písničky je kompozice jejího textu, jako příklad uveďme variovaný druhý verš jednotlivých slok (po stále stejném prvním verši) a z toho odvíjející se další vývoj: „Mára musí do úterý sehnat novou postel / ta stará je hrozná // ta stará strašně smrdí // povlečení nikdy nepral // ta stará sotva drží“.



Ty jsi má 85 %
Další vtipná písnička, opět jsem ji poprvé slyšel 5. března. Přikládám nekvalitní záznam z Metra z 27. března tohoto roku, kdy na činely hostoval Michal Jež, dnes bubeník Poletíme?

Běž dál 85 %
Poslední z novinek, které jsem poprvé slyšel 5. března. Záznam na Youtube je z letošního festivalu v Trutnově (přímo z Rudolfova kanálu). Z textu bych vyzdvihl sloku „když se to táhne tak jako smaženej sýr / a když to smrdí tak jako zkaženej sýr / a když to má díry tak jako má sýr / je to jenom sýr je to sýr je to sýr je to jen sýr“. Přesně pro takové postřehy máme Rudolfa rádi.



Strach 90 %
Tuto písničku jsem poprvé slyšel na koncertě 27. března 2013. Podle mých informací je pravděpodobnost, že se objeví na novém albu, hodně vysoká.

Já to vím 60 %
Písničku zahráli Poletíme? jako přídavek na koncertě 27. března 2013, odkud také je následující záznam. Od té doby jsem o ní neslyšel, takže jsem velmi zvědav, jak to s ní dopadne.



Celkově tedy znám, pokud jsem na něco nezapomněl, 59 písniček Poletíme?, což je úctyhodných 10 písniček ročně. Kdyby z posledních sedmi zmíněných písniček na novém albu vyšly všechny, pořád chybí zhruba půlka alba, máme se tedy skutečně na co těšit a dost mě zajímá, jaká překvapení pro nás Rudolf a spol. chystají. Také jsem zvědavý, s čím přijdou během kratšího festivalového hracího času tento víkend na Křídlech!

Žádné komentáře:

Okomentovat