pondělí 7. února 2011

Zajímavá alba roku 2010 - výsledky ankety

Už potřetí jsem mezi přáteli uspořádal anketu o nejzajímavější album loňského roku. Sešlo se mi 10 odpovědí, nejvíce zmínek je o albu Domasa skupiny Traband.

Zde jsou jednotlivé hlasy:

Tomáš Lébr, básník
Traband: Domasa
Petr Linhart: Autobus do Podbořan
Vobezdud: K pláči i pobreku


Jan Žamboch, písničkář
Mnoho jsem toho letos neslyšel. Každopádně alespoň pár postřehů...
Moc mne potěšili Longital a jejich Teraz.
Radost mám z reedice Vladimíra Merty a jeho koncertu z roku 1988, je to stále aktuální a stále pro mne vrchol písničkaření.

Poctivá deska je Smutná euforie kapely My3avi, mohla mít lepší zvuk.
Dost jsem poslouchal John Butler Trio z Austrálie a jejich desky Sunrise over Sea (2004) a Grand National (2007).
Traband a album Domasa respektuju, skvělá práce.

Mám-li vybrat jedno jediné album, pak by to byl Autobus do Podbořan Petra Linharta. Do těch příběhů jsem se zamiloval. Aranže jsou skvělé a album má celkově výborný zvuk.


Jarda Svoboda, Trabandita
The Plastic People of the Universe: Maska za maskou


Marcel Kříž, písničkář
Tomáš Vtípil: Do Not Eat – Throw Away
Tomášův přístup ke komponování, natáčení a živé prezentaci hudby je pro mne naprosto uchvacující. Chladné zvuky neživého světa se lámou a následně hroutí a seskupují se - ožívají. Vše pulzuje či naopak ve správnou chvíli zmrzne... A většina těch zvuků je ve své podstatě ze skutečného světa. Skvostný počin mimo čas. Vydání na LP je zcela přirozený krok k této hudbě.

Vlastimil Třešňák: Němý suflér
Městské blues s naprosto uhrančivou poetikou textů. A jasný krok vpřed od splácení dluhů minulosti. Po Zeměměřiči snad nejcivilnější album jednoho z nejzásadnějších písničkářů v naší mateřštině. V době uhlazených nahrávek a "hodných písní" jsou podobné nahrávky závanem skutečného světa.

Youpi Youpi Yeah: Youpi Youpi Yeah
Joe Hell a jeho zaříkávání pod vlivem stylotvorného Warrena Ellise naprosto zásadně ovlivňujícího současnou tvorbu Nicka Cavea. Pomalu gradující písně s úžasným temných a energickým nádechem. Naprosto živočišné a uchvacující...


Jan Skála, písničkář
Traband: Domasa. Breathtaking!
Mišík atd.: Ztracený podzim. Wonderful!
Olin Nejezchleba: Noční lov. Groundbreaking!


Ondřej Široký, ředitel festivalu
Je to pro mě veliký oříšek, protože jsem v roce 2010 začal poslouchat hodně muziky staré a novou jsem skoro žádnou neslyšel.
1. Traband - Domasa - Skvělé album, není co vytknout.
2. Poletíme? - Skupina dobře vypadajících mužů - pařící písničky, které jde ale i poslouchat, to je velice dobré!
3. Už nic nového, ale zařadím sem reedice kapely Čechomor - na ně bych zasejc rád zašel.


Jáchym Hájek, trumpetista Poletíme?
Musím se přiznat, že letos jsem naprosto ztratil přehled a skoro nic jsem neslyšel, takže můj výběr asi není úplně spravedlivý.
1. Traband: Domasa
2. Už jsme doma: Jeskyně
3. Mňága a Žďorp: Takže dobrý


Tomáš Tupejž Vostrejž, výtvarník a výrazná postava kulturního života na Bystřicku
The National: High Violet
Traband: Domasa
Už jsme doma: Jeskyně

Ze zahraničních alb, která vyšla v roce 2010, dokážu jmenovat jediné – je to High Violet amerických The National. Od začátku do konce desky se toho děje mnoho a já jsem vděčný, že mě tahle muzika mohla provázet prakticky celou druhou polovinu loňského roku. Hodí se pro každou náladu, pro tu přemýšlecí především, a bubeník je genius. Z českých u mě s přehledem vyhrává Domasa Trabandu. Kdyby na něm byla třebas jen jedna píseň, a to Kalná řeka, už tak by to stačilo k absolutoriu, protože s textem Jardy Svobody se není těžké ztotožnit. Do třetice vyberu Už jsme doma s jejich Jeskyní, kterou jsem jeden čas poctivě sjížděl při cestování tam a zpátky v šalině nebo autobusem (především track číslo dvě) a bylo dobře.


Tomáš Lavický, ředitel festivalu
Proběhnul jsem si ty seznamy loni vydaných cédéček a mám z nich vlastně přesně tři. Všechny se mi líbí, i když je nepovažuju za vrchol tvorby jejich autorů:

Traband: Domasa
Vladimír Mišík a Etc...: Ztracený podzim
Caine: Nadosah

Z desek, z nichž jsem slyšel ukázky, se mi líbily ještě:
Petr Linhart: Autobus do Podbořan
Hadry z těla: Podivná úroda
Hromosvod: Zimní čas

Ze zahraničních loňských záležitostí mi do uší asi vědomě nic nezabloudilo.
Dylan měl pauzu.


Jakub Skála, herec a písničkář
‎1. Radůza: Miluju vás
2. Dan Bárta a Robert Balzar trio: Theyories
3. Hana Hegerová: Mlýnské kolo v srdci mém



Seznam českých alb roku 2010 jsem vytvořil zde, seznam zahraničních alb je např. zde.

Pro připomenutí: Výsledky prvního ročníku ankety - album roku 2008, výsledky druhého ročníku - album roku 2009.

1 komentář: