pondělí 11. března 2013

Nádražky

V sobotu 9. března se konal již třetí ročník tour po nádražkách. Kurt, zakladatel této skvělé tradice, guru, ideový vůdce, vrchní arbitr nádražkové estetiky a jediný účastník všech tří ročníků (předloni Brno-Kolín-Brno, loni Brno-Ostravsko-Brno), tentokráte naplánoval trasu Brno-Břeclav-Přerov-Brno vyznačující se krátkými přesuny mezi nádražkami a slibující hodně plodných zastávek. Já se zúčastnil letos poprvé. Sraz byl naplánován na sedmou hodinu ranní na brněnský naštěstí stále ještě nepřesunutý hlavák; dostavili se tito dobrodruzi: Kurt, Františka, Martin a já. Koupili jsme dvě celodenní jízdenky na tratě jihomoravského kraje (ještě by s námi mohlo jet šest dětí), na tratě mimo kraj jsme pak dokupovali jízdenky samostatně.

1. Břeclav
Brno 7:22 – Břeclav 7:54, EC 71 Gustav Mahler
Zde podle internetových databází žádná nádražka být neměla, ale čekalo nás příjemné překvapení. Slibně vypadající budova s nápisem „Náš čas šetří váš čas“ v těsném sousedství nádraží sice byla zavřená, ale přímo na nádraží dostupná jak z perónu, z budovy i zvenku se vyjímala zřejmě čerstvě otevřená nádražka Lokálka. Pravděpodobně jde o nějaký řetězec nadrážek, vnitřek trochu připomínal fast food, ale zaznamenali jsme sympatické retroprvky (např. pult z kovových trubek sloužící k posunování tácu). Dáváme kafe (já colu) a diskutujeme o Homérovi a Dantovi.
Pivo: Starobrno
Kurtovo hodnocení: ** 1/2 z 5

2. Hodonín
Břeclav 8:35 – Hodonín 8:54 Os 4215
Velice příjemná prosluněná nádražka s několika štamgasty. K pití velmi dobrý Braník (což by jistě ocenili redaktoři z webu Vágus.cz, v jejichž šlépějích kráčíme). Přímo v nádražce se vaří „knedle“ (houskové knedlíky), což je velkým písmem inzerováno i na panelu před dveřmi. Zatímco sedíme a pijeme pivo, přišlo několik místních žen nakoupit knedle, v jednu chvíli se tvoří i fronta. Také jsme neodolali a za 14 korun si s sebou odvezli půlku šišky.
Pivo: Braník

3. Rohatec
Hodonín 10:19 – Rohatec 10:27 Os 2711
„Pivnice na nádraží“ byla asi vůbec nejlepší nádražkou letošní tour. Jde spíše o vesnickou hospodu shodou okolností umístěnou v nádražní budově. U vedlejšího stolu parta borců v montérkách laškuje s mladou servírkou. Na zdi mapa Československa, vedle kamínka. Dva ničím rozdílné prostory oddělené od sebe žbrdlením. Vynikající zelňačka i dršťková.
Pivo: Staropramen
Kurtovo hodnocení: **** 1/2

4. Veselí nad Moravou
Rohatec 12:27 – Veselí nad Moravou 12:54 Os 2713
Pěkné nádraží s dnes již téměř vymýcenými prvky (např. klasická odjezdová tabule). Žel na dveřích Restaurace Na peróně čerstvě vypadající nápis „provoz ukončen“ a vedlejší bar je zavřen na visací zámek. Nezdržujeme se tedy a pokračujeme do Bzence.

5. Bzenec
Veselí nad Moravou 13:01 – Bzenec 13:10 Sp 1728 Cimburk
původní plán: Veselí nad Moravou 13:55 – Bzenec 14:04 Os 4116

Před nádražím stojí na pohled podivná Hospůdka u Lokálky. Vevnitř je to lepší, i když nevíme, co si máme myslet o některých interiérových prvcích, např. ze stropu visící výpravčí. Hlavní ale je, že zde točí místní bzenecké, dnes zrovna polotmavé s karamelovou příchutí. Paní za barem se ptá, odkud jsme. Odpověď ji nepřekvapuje, prý je běžné, když sem přijede parta z Brna či Zlína, dají osm kousků a jedou zpátky. U našeho stolu zuří diskuse o fikčním světě Rychlých šípů.
Pivo: Bzenec
Kurtovo hodnocení: **

6. Moravský Písek
Bzenec 15:06 – Moravský Písek 15:12 Os 24139
Nejkratší, šestiminutový přesun, navíc v dobytčáku řady 810 ČD. V Moravském Písku ale zavřeno, vnitřek bez jakéhokoliv zařízení. Jedeme dál. (Zpětně si pak pochvalujeme, že jsme nikde netrčeli kvůli zavřené nádražce, vždy jsme chytli dřívější spoj a o to déle pak seděli v té následující.)

7. Staré Město
Moravský Písek 15:16 – Staré Město 15:29 Os 4223
původní plán: Moravský Písek 15:54 – Staré Město 16:02 R 811

Designově vymazlená nádražka. Nad dlouhým pultem z vlněného plechu visí ze stropu další pruh vlněného plechu s vyznačením jednotlivých úseků (nápoje; poháry-zákusky; studená kuchyně; teplé nápoje; teplá kuchyně). Na stolech umělé květiny, na zdech velmi zajímavé a dle mého soudu zdařilé obrazy. Vanutí zašlých dob si je vědom i posmutnělý starší vrchní, který říká, že o víkendu otevřeno nemívá, ale dnes má, aby alespoň něco vydělal. Je na nás hodný, úslužně děkuje za každé dýško a dokonce pro nás někde schrastí výbornou zeleninovou polévku za 15 korun. U druhého obsazeného stolu živě diskutují místní štamgasti, zaslechl jsem mj. hlášku hodnou rozhovorů na webu Prigl.cz:
A: „To víš, to se nezlepší ze dne na den.“
B: „Ne, to se zhorší.“

Na hodném pánovi je vidět, že by rád v pět zavřel, tak s díky odcházíme. Vlaky tady mění lokomotivu, chvíli se ve stanici zdrží, takže brzy po našem odchodu už usedáme do kupé.
Pivo: Staropramen

8. Otrokovice
Staré Město 17:12 – Otrokovice 17:23 R 710 Velehrad
V Otrokovicích jsou nádražky dvě. Přímo ve výpravní budově je bufet na stojáka, pár metrů chůze po peróně nás vede do hospody U Mašinky. Ta je dosti zaplněná (nejvíc z celé tour), ale ne moc sympatická. Je zde více druhů piv, dáváme Zubr a Radegast. Připojuje se k nám Eva, která ráno vyrazila z Německa. Respekt. U vedlejšího stolu sedí neuvěřitelný tlusťoch.
Pivo: Zubr, Radegast
Kurtovo hodnocení: *

9. Přerov
Otrokovice 18:15 – Přerov 18:35 R 813
Cestou v Hulíně máváme na Bistro Mašinka, jeden z nejlepších objevů loňské tour. V Přerově se opravuje první nástupiště a nádraží je rozkopané, takže jsme chvilku bloudili. Ale vyplatilo se to. V zapadlém koutě nádraží se skrývá stylová nádražka; „hospoda plná příběhů,“ jak poznamenal Martin. Evu očumuje štamgast v maskáčích.
Pivo: Zubr

10. Vyškov
Přerov 19:39 – Vyškov 20:17 R 744
Při loňské tour měla nádražka ve Vyškově ještě zavřeno (Kurt a spol. cestou na Ostravsko tudy jeli brzy ráno), teď ale měla zavřeno taky. Jsme naštvaní na vyškovské, že nás opět vyšplouchli. Kurt se naštěstí vyzná a tak jdeme do pivovaru. Je tu dobré pivo, ale hospoda je spíš takový pajzl. Trochu nás mrzí, že tour nekončíme stylově v nádražce. Voláme Pepině, která se tu k nám měla připojit, ale nepřijela. Pepina je popleta.

11. Brno
Vyškov 22:18 – Brno 22:55 R 746
Podle plánu se stíháme vrátit do půlnoci, takže z Vyškova do Brna jedeme opět na celodenní jízdenky JMK. Pepina nás čeká na nádraží, s Kurtem a Františkou ještě jdeme na jedno do Poutníka. Závěrečná bilance je úctyhodná. Z devíti plánovaných nádražek jsme navštívili šest, k tomu neplánovaně tu břeclavskou. I když jsme nenarazili na žádný pětihvězdičkový zázrak, nádražky v Rohatci, Hodoníně, Starém Městě a Přerově se tomu výrazně blížily. Jsme překvapení, že jsme za celý den neochutnali obávaný produkt starobrněnské chemičky, starobahno. Odnáším si nový poznatek, že kvůli stálým přesunům od nádražky k nádražce den ubíhá hroznou rychlostí. Děkujeme Kurtovi za skvělou organizaci a už přemýšlíme, kam pojedeme příští rok. Do té doby nás ale snad ještě čekají Nádražky speciál, tj. tour po pražských nádražkách. Máme se na co těšit!